Menjava zavornega olja Shimano XT

29. december 2022

Jeseni sem med spustom z Nanosa začutil, kako zavorne ročice postajajo vse »mehkejše«. Najmanj kar sem lahko storil je bilo to, da sem jih odzračil. Tako, kot je opisano v prispevku »odzračevanje zavor«. Ko pa sem zagledal kako umazano, skoraj črno olje je iz sistema prihajalo v lijak za odzračevanje, mi je bilo takoj jasno, da samo odzračevanje ne bo dovolj. V takem primeru je iztrošeno olje najpametneje zamenjati s svežim. Po šestih sezonah in skoraj dvajset tisoč prevoženih kilometrih se to resnično že kar spodobi. V nadaljevanju je opisan postopek menjave zavornega olja pri zavorah Shimano XT M8000. Identičen postopek, posnet v servisu ParkTool, si lahko ogledate tudi na platformi youtube. Zadeva je na videz precej bolj zapletena, kot se je izkazalo v resnici!

Potrebno orodje:

  • imbus ključ 5mm
  • imbus ključ 4mm
  • imbus ključ 3mm
  • Torx T 25
  • viličasti ključ 7mm
  • križni izvijač
  • orodje za stiskanje zavornih batkov ali večji izvijač
  • vezice
  • set za odzračevanje Shimano zavor:
    • injekcijska brizga s prozorno PVC cevko z notranjim premerom 3mm
    • prosta prozorna PVC cevka z notranjim premerom 3m
    • Shimano lijak za odzračevanje
    • Shimano mineralno olje za hidravlične zavore
    • Shimano distančnik za odzračevanje
    • manjša PVC vrečka

 

1             Zavorno ročico z vijakom za nastavljanje oddaljenosti od krmila maksimalno »odmaknemo« od krmila. Ta tip zavor ima še »pre-stroke« adapter vijak, ki ga s križnim izvijačem za tri obrate odvijemo v smeri, nasprotni od vrtenja urinega kazalca.

2             Odstranimo kolo, uporabimo imbus ključ 3mm in odstranimo zavorne ploščice. S pomočjo orodja za stiskanje zavornih batkov do konca razmaknemo batka in med njiju vstavimo distančnik za odzračevanje, ki ga pritrdimo z vijakom. Z glave vijaka za odzračevanje na zavorni čeljusti odstranimo gumijast pokrovček. Vse dele pozljivo odlagamo, da se ne izgubijo!

3             Z imbus ključem 4mm zrahljamo objemko tako zavorne kot tudi prestavne ročice. Če imamo na isti strani krmila tudi ročico upravljalnika potopne opore, s pomočjo Torx ključa T25 zrahljamo objemko in ročico zavrtimo tako, da nas pri delu ne bo motila. Z zavorne ročice odvijemo odzračevalni vijak in odstranimo tesnilo. Vijak in tesnilo odložimo tako, da ju bomo še kdaj našli. Položaj ročice naj bo pod kotom 45o. V odprtino pazljivo privijemo lijak za odzračevanje.

4             Brizgalko napolnimo z mineralnim oljem do približno 2/3. Obrnemo jo s cevko navzgor in jo pazljivo stiskamo toliko časa, da iz nje izstisnemo zrak. Pazimo, da olje ne teče po tleh, pri tem si pomagamo s krpo. Z večjo vezico pritrdimo brizgalko na vilice. Silikonsko cevko nataknemo na odzračevalni vijak čeljusti in s 7mm viličastim ključem odvijemo odzračevani vijak za pol obrata (90o). Če z viličastim ključem odzračevalnega vijaka ne dosežemo, čeljusti s 5mm imbus ključem odvijemo iz nosilca. Sedaj začnemo potiskati olje iz brizgalke v odzračevalni vijak (ne čisto vsega!) Če je olje umazano (črno) ga stiskamo toliko časa, da ne prične v lijak dotekati čisto olje. Končno zapremo odzračevani vijak na zavorni čeljusti in snamemo brizgalko.

5             V lijak vtaknemo ustavljalec olja s tesnilom (oil stopper) in ga odvijemo iz odzračevalne šobe. Rabljeno umazano olje zavržemo, obrišemo lijak in ga ponovno privijemo v šobo, pri čemer je položaj ročice še vedno pod kotom 45o. Odpadnega olja seveda ne zlijemo v odtok, ampak v posodo za odpadno olje. Lijak do 2/3 napolnemo s svežim oljem.

6             En konec proste silikonske cevke nataknemo na odzračevalni vijak čeljusti, na drugega pa z vezico pritrdimo PVC vrečko. S 7mm viličastim ključem odvijemo odzračevani vijak za pol obrata (90o). Nežno začnemo s  stiskanjem ročice. Občasno potrkamo na hidravlično cev, da pomagamo morebitno zaostalim mehurčkom zraka, da se odlepijo od cevi in jih bo tok tekočine lahko odstranil iz sistema. Bodite pozorni na nivo olja v lijaku. Če ga začne zmanjkovati, ga pravočasno dolijte, sicer bo prišel v sistem zrak, česar si gotovo ne želite. Ko v cevki ne vidite nobenega mehurčka zraka več, zaprite odzračevalni vijak na zavorni čeljusti. Po potrebi v lijak dolijte dodatno olje (več kot polovico).

7             Stisnemo zavorno ročico in jo držimo stisnjeno, pri čemer  si lahko pomagamo z večjo vezico, elastiko... Na hitro odpremo/zapremo odzračevalni vijak na čeljusti. Sprostimo ročico in jo nekajkrat stisnemo. Stiskamo toliko časa, da postane »trda« oziroma, da nudi odpor, kot ga pričakujemo pri zaviranju. Ponovimo še enkrat, stisnemo zavorno ročico in jo držimo stisnjeno,  na hitro odpremo/zapremo odzračevalni vijak na čeljusti. Ko končamo, preverimo da je odzračevani vijak dovolj čvrsto privit (4 – 6 Nm) in odstranimo cevko z vrečko. Na odzračevalni vijak namestimo gumijast pokrovček.

8             Pričnemo s stiskanjem zavorne ročice. Če je »trda« oziroma nudi primeren odpor je OK, sicer pa je v sistemu ostalo še nekaj zraka! Nekaj mehurčkov je lahko ostalo tik pod ohišjem bata v zavornih ročicah. Obrnemo ročico tako, da bo pod kotom 30o nazaj od vertikale. Nekajkrat stisnite ročico in opazujte, če se pojavljajo mehurčki. S stiskanjem ponavljajte, dokler mehurčkov ni več. Zavorno ročko sedaj obrnite tako, da bo pod kotom 30o naprej od vertikale. Parkrat stisnite ročico in opazujte, če se pojavljajo mehurčki. S stiskanjem ponavljajte, dokler mehurčkov ni več. Ko mehurčkov končno ni več, zavorno ročico namestite v vertikalni položaj in v lijak vstavite  ustavljalec olja s tesnilom (oil stopper) in lijak odvijte iz odzračevalne šobe.

 

9             Končno namestimo tesnilno podložko in privijemo odzračevalni vijak. Ne bodimo pregrobi, priporočeni navor je 0.5 - 0.7 Nm. Pri roki imejmo krpo in izopropanol, da sproti obrišemo morebitno olje, ki smo ga z vijakom iztisnili iz šobe. Preostanek olja lahko iz lijaka vrnemo v embalažo, saj je ostalo čisto. Ročke vrnemo v položaj za vožnjo, privijemo »pre-stroke« adapter vijak (v smeri  vrtenja urnega kazalca). Z vijakom za nastavljanje oddaljenosti od krmila nastavimo primerno razdaljo. Povsem na koncu odstranimo distančnik in tudi zavorne čeljusti pošteno obrišemo s krpo in izopropanolom, še predno vanje vrnemo zavorne ploščice. Na svoje mesto vrnemo kolo in se lotimo finih nastavitev zavor, tako kot je opisano v prispevku »menjava zavornih ploščic«.

 

 

 

 

 

  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika