Standar

20 km

562 m

2h 15 min

Zadnji in obenem najkrajši izlet letošnjega prvomajskega trojčka. Navkljub kratki razdalji in zanemarljivim višincem smo sklenili, da je tura več kot primerna za objavo. Iz Rabca smo se povzpeli na 474 metrov visoki razgledni vrh Standar in se po dveh izjemnih kolesarskih trailih spustili do morja.

Vzpon

Tudi tokrat smo se na pot odpravili s parkirišča pred hoteli v zalivu Maslinica. Kar ob obali smo krenili proti središču Rabca. Ne ravno številnih sprehajalcev nismo pretirano vznemirjali. Kljub temu, da je po sprehajalni stezi speljana trasa ene od kolesarskih poti, ki jih najdete na spletni strani Istra bike, bi se je bilo na višku sezone verjetno pametneje izogniti. Po Obali Maršala Tita nadaljujemo do Uvale Jandrišćica, kjer skrenemo levo in se po Ulici Svetog Andrije začnemo strmo vzpenjati. Tik za tem, ko čez dobrih dvesto metrov vzpona prečkamo glavno cesto, zavijemo desno na makadamsko cesto oziroma Rabac gravel, kot mu pravijo na strani Trailforks. Po dobrih štiristo metrih, tik za ostrim levim ovinkom pridemo do razcepa. Nadaljujemo po levem, zgornjem makadamu oziroma dostopni poti Rabac - Ripenda Kosi. Poldrugi kilometer od omenjenega razcepa, makadam prečka steza Babewatch, po kateri se bomo ob povratku spuščali proti morju. Na dobrih treh kilometrih precej zahtevnega vzpona, se do odcepa proti zaselku Ripenda Kosi dvignemo za okoli  dvestoštirideset višincev. Bolj kot strmina je moteča nesprijeta podlaga, zato pa pogledi na Kvarnerski zaliv delujejo naravnost blagodejno. V zaselku Mali Kosi, le tristo metrov od omenjenega odcepa, v ostrem levem ovinku zavijemo desno na slabši kolovoz. Po tem kolovozu poteka dostopna pot do vrha Standar. Prva dva kilometra vožnje potekata izmenično po kolovozu oziroma stezi. Podlaga na tem odseku je zahtevna in polnovzmeteno kolo z robustnejšimi pnevmatikami bo vsekakor prednost. Za boljšo voljo so poskrbele cvetoče perunike, ki jih je bilo v začetku maja v izobilju. Zgolj v informacijo - od obale pa do manjšega napajališča za živino vozimo po trasi pešpoti 805 Staza Bellavista. Pri napajališču se steza nadaljuje naravnost, mi pa se proti izravnavi pod Standarjem povzpnemo po levem, izredno strmem kolovozu. Prvih tristo metrov je strmina ubijalska. Sledi približno enako dolg, a položen spust do razpotja, kjer pešpot 805 prečka cesto, ki se s Plomina preko Veselićev vzpenja proti Standarju, od tu pa se spusti proti naselju Ripenda Kosi. Od razpotja do vrha Standarja sledimo oznakam za Planinarski put 703 (Plomin – Standar). Po isti trasi potekata še Labinski planinarski put in pešpot Via Adriatica. Do vrha nas čaka dober kilometer blagega vzpona. Kolovoz nas vodi preko planote, porasle z izjemno pestro travniško floro in že med vožnjo lahko uživamo v razgledih na sosednji Sisol, malo bolj oddaljeno Učko, predvsem pa na markantni dimnik plominske termoelektrarne.

Spust

Na vrhu Standarja (474 mnv) je lesen razgledni stolp, pa skrinjica z vpisno knjigo in žigom. Tu je še lesen okvir za fotografe, ki se jim naravna kulisa morda zdi pomankljiva. Poleg že omenjenih razgledov na bližnji Sisol (834 mnv) in malce oddaljenejši Vojak (1401 mnv), od tu lahko občudujemo tudi dokajšnji del Kvarnerskega zaliva z otokom Cres, proti zahodu pa nam pogled seže daleč proti notranjosti Istre. Levo od skrinjice z vpisno knjigo poiščemo gruščasto stezico, ki se zelo položno spušča proti gozdu. Več kot poldrugi kilometer dolg, rdeče obarvani trail Standar 2 Sea nas čisto prehitro pripelje do asfaltne ceste v bližini naselja Ripenda Kras. Držimo se desno in dobrih tristo metrov kolesarimo v smeri Ripenda Kras, vse do označenega razpotja, kjer se proti morju začne spuščati kolesarska steza imenovana Babewatch-upper. Sprva poteka praktično po ravnem, tudi v nadaljevanju ni nikjer prav zelo strma. Vsekakor je mestoma bolj kamnita in tehnično za odtenek ali dva zahtevnejša od steze Standar 2 Sea. Če je slednja le mestoma ponudila razgled proti obali, je Babewatch razgleden skoraj v celoti. Kljub temu, da ne gre za pretirano nevarno stezo, velja biti med spustom osredotočen izključno na vožnjo. Za uživanje v razgledih se raje ustavimo. Po 1,7 kilometra dokaj zahtevnega spusta prečkamo cesto, po kateri smo se vzpenjali proti naselju Ripenda Kosi in nadaljujemo po spodnjem delu istoimenskega traila. Nekaj več kot kilometer dolg spodnji del steze Babewatch poteka pretežno po gozdu. Podlaga je tu mehkejša in bolj zaobljena, vendar tudi na tem delu ne manjka zahtevnejših odsekov. Tik nad zalivom Prižinja nas trail pripelje do kolovoza, po katerem se povzpnemo do makadamske ceste, natančno sredi ostre serpentine. Držimo se levo in se spuščamo proti obali. Že po nekaj sto metrih nadaljujemo po asfaltu, do izhodišča nas čakajo slabi štirje kilometri lagodne vožnje ob obali.