14. februar 2021
Račna je mehanizem, ki omogoča neprekinjeno vrtenje v eno smer, hkrati pa vrtenje preprečuje v nasprotni smeri. Povedano drugače, račna med vrtenjem pedal omogoča prenos sile naših nog na zadnji obročnik in posledično premikanje kolesa, medtem ko se prosto vrti takrat, ko ne poganjamo. Poznamo več različnih tipov račen, namen vseh pa je enak.
Najbolj razširjene so račne z zatiči. Večje je število zatičev, boljše je načeloma delovanje račne. Osnovne različice uporabljajo 3 zatiče (3-pawl system), ki prijemajo v zobnik s 26 zobmi. Halo Supadrive različica ima prav tako 3 zatiče, a je površina vsakega zatiča nazobčana in prijemlje v kar 120 zobni zobnik. DT Swiss uporablja Star Ratchet system, Mavic ima spet svoj sistem, obstaja pa še kar nekaj bolj eksotičnih tipov račen, kot so Chris King, Zyp-style itd.
V nadaljevanju je opisano servisiranje račne s štirimi zatiči, kakršna je vgrajena na pesto Spank Spoon. Tega so ga pri Spank Industries pred leti vgrajevali na obročnike Spank Spike 28 Evo. Kako pridemo do račne, je opisamo v sestavku Vzdrževanje zadnjega pesta.
Račna je na Spank Spoon pesto pritrjena zelo elegantno, saj jo brez uporabe kakršnega koli orodja ali sile enostavno izvlečemo iz ležišča. Pri tem pazimo, da ne izgubimo distančnika, vzmeti ali katerega od zatičev (pawls). Pesta Spoon so pri Spanku vgrajevali med leti 2011 in 2015, predvsem na Spike Race 28 Evo obročnike. Med 2011 in 2014 so uporabljali račne s 26 zobmi in tremi zatiči, med leti 2014 in 2016 pa različice s 30 zobmi in štirimi zatiči.
Ko račno snamemo, odmaknemo vzmet in odstarnimo zatiče. Vse lepo očistimo in preverimo če so zatiči in zobnik nepoškodovani. Pri odmikanju vzmeti bodimo zelo pazljivi, da je ne poškodujemo.
Kljub pazljivosti, se nam je med snemanjem zlomila sicer že precej dotrajana in na nekaj delih deformirana vzmet. Na spletni strani Spank smo našli zelo vzpodbuden podatek, da so zatiči in vzmeti zamenljivi izključno z originalnimi deli. Še bolj vznemirljiv pa je bil podatek, da tovrstnih zatičev in vzmeti ni več mogoče dobiti. Seveda nismo kar takoj obupali. Po precej naprezanja na spletu smo odkrili, da je račna z našega obročnika identična tistim, ki jih izdelujejo v podjetju Novatec. Rezervne dele je mogoče brez težav naročiti.
V skrajni sili je vzmet mogoče izdelati tudi doma. V ta namen v modelarski trgovini nabavimo jekleno žico in jo zakrivimo v primerno vzmet. Da bo imela vzmet kar se da podobne lastnosti kot originalna, najprej izmerimo premer vzmeti. V našem primeru gre za 0,8 mm debelo jekleno žico.
Nove (ali stare, nepoškodovane in očiščene) zatiče vstavimo v ležišče in jih naoljimo s posebnim, manj viskoznim oljem, namenjenim posebej za račne. Vsekakor jih ne mažemo z navadno mastjo, saj vzmet pri nižjih temperaturah zatičev zaradi zgoščene masti ni več sposobna vračati v polžaj, ko zagrabijo v zobnik v ohišju pesta. Kolesar to občuti kot vrtenje pedal v prazno, ali pa vsaj neprijetno zdrsavanje oziroma preskakovanje.
Vzmet nataknemo tako, da naleže v reže zatičev in se usede v utor na zunanji strani račne. Prosta konca vzmeti sta vsak na svoji strani točke, kjer je utor prekinjen. Naoljimo še nazobčani del pesta na katerega nalegajo zatiči in namestimo račno na pesto. Predno na račno nataknemo kaseto, račno na zunanji strani nežno namažemo z Motoreksovo belo mastjo.