08. februar 2021
Prispevek na podobno temo je bil sicer napisan že pred leti, a tedaj smo imeli opravka s »starodobnim« krmilnim ležajem za navojni tip vilic (threaded). Tokrat smo se lotili sodobnejšega krmilnega ležaja, kakršen se uporablja za breznavojne (threadless) vilice. Naš Rose Uncle Jimbo je sicer iz leta 2015, a ima že stožčasto različico krmilne cevi (tappered), pri kateri je premer cevi na spodnjem delu širši (1.5“) kot na vrhu (1 1/8“ ). Novejši okvirji imajo po pravilu spodaj širšo in zgoraj ožjo glavno cev. Ena od glavnih prednosti uporabe take cevi je, da ima povečano togost. Spodaj razširjena glavna cev omogoča uporabo debelejše spodnje cevi (down tube), prav tako je lahko tudi spoj s spodnjo cevjo močnejši, kar zmanjšuje možnost za nastajanje poškodb. Ker so na spodnjem ležaju obremenitve večje, so te pri uporabi ležaja z večjim premerom bolje porazdeljene.
Vzdrževanje krmilnega ležaja je precej preprosto, zato se ga lahko lotimo pred vsako sezono. Odstranitev umazanije in sveža mast na ležaj blagodejno delujeta in podaljšujeta njegovo življenjsko dobo. Mast konec koncev tudi preprečuje vstop vodi do ležaja.
Potrebno orodje:
Krmilo, na katerega je pritrjeno večje ali manjše število ročk, pa nosilec krmila... je precej težko in ni priporočljivo, da ga pustimo viseti na bovdnih. Predno se lotimo dela zato pripravimo »obešalnik«, na katerega bomo obesili krmilo tako, da bodo bovdni sproščeni. Iz vilic odstranimo sprednje kolo in z imbus ključem 5mm odvijemo zavorno čeljust.
Ko je vse pripravljeno, z imbus ključem 5mm odvijemo vijaka, s katerima je nosilec krmila pritrjen na krmilno cev. Potem s 4mm imbus ključem odvijemo vijak, s katerim je nosilec krmila (fajfa) privit v zvezdo, ki se nahaja na zgornjem delu krmilne cevi. Nosilec krmila skupaj s krmilom snamemo s krmilne cevi in ga skupaj z zavorno čeljustjo obesimo na predhodno pripravljeno obešalo.
Odstranimo morebitne distančnike in pokrov ležaja, ter izvlečemo vilice iz glavne cevi. S spodnje šalice odstranimo spodnji ležaj, z zgornje šalice pa konični obroč in zgornji ležaj. Pri nekaterih krmilnih ležajih je med konusom in ležajem (na zgornji in spodnji strani) še tesnilo, ki ga prav tako odstranimo.
Vse dele temeljito očistimo. Z vodoodporno mastjo Motorex Bike Grease 2000 namažemo spodnji konus na dnu krmilne cevi (crown race) in nanj nataknemo spodnji ležaj. Tudi le tega predhodno obilno namažemo. Na tanko namažemo še krmilno cev. Pri mazanju šalic smo še posebej velikodušni. Namestimo zgornji ležaj in potisnemo krmilno os vilic skozi glavno cev. Sedaj nataknemo še konični obroč in ga potisnemo v režo med ležajem in krmilno cevjo. Na srečo so vsi deli izdelani tako, da jih praktično ni možno obrniti v narobno smer. Če pa jih, je to zelo očitno. Ležaj pokrijemo s pokrovom ležaja, nataknemo distančnike in z Motorexovo belo mastjo na tanko namažemo vrh krmilne cevi, kamor nasadimo nosilec krmila. Z vijakom ga nežno privijemo v zvezdo krmilne cevi. Nežno zato, ker ta vijak skrbi izključno za to, da z njim nastavimo pravilen položaj vseh delov krmilnega ležaja. Če ga privijemo preveč, bo ležaj stisnjen in ne bo omogočal prostega vrtenja krmila.
Sedaj je čas, da preverimo ali ležaj lepo deluje. Primemo za vilice in jih večkrat zavrtimo v obe smeri. Premikamo jih tudi naprej nazaj, gor in dol. Pri tem smo pozorni, da ležaj ni ohlapen, obenem pa dovoljuje nemoteno vrtenje krmila. Predno nosilec krmila z imbusom 5mm in navornim ključem privijemo na krmilno cev preverimo, da je krmilo pod pravim kotom glede na okvir. V primeru Spank Spike nosilca krmila, navorni ključ naravnamo na 9Nm.
Preostane nam le še to, da privijemo zavorno čeljust in sprednje kolo vrnemo na svoje mesto. Preverimo delovanje zavor in jih po potrebi ponovno nastavimo, kot je opisano v prispevku o menjavi zavornih ploščic.