Menjava zavornega olja - Magura Julie

20. marec 2021

V priročniku za servisiranje Magurinih Julie zavor iz leta 2009, med drugim piše tole: »Hidravlične disk zavore MAGURA uporabljajo biorazgradljivo, srednje viskozno mineralno olje Magura Royal Blood. V nasprotju z DOT zavorno tekočino, to olje ne draži človeške kože in ne odstranjuje barve z okvirja vašega kolesa. Poleg tega ne absorbira vode tako kot DOT in ga ni potrebno redno menjati. Zavore lahko uporabljate dolga leta, ne da jih bilo treba servisirati. Izjema je menjava zavornih ploščic!«

Zadnjima dvema stavkoma lahko z gotovostjo pritrdimo iz prve roke. Zavorna ročka na staremu Ghostu se je na naše stiskanje prenehala odzivati šele po desetih letih prav nič »rekreativne« uporabe. V desetih letih tisti bolj razumski kolesarji zamenjajo že vsaj dve kolesi, nostalgiki poleg zavor zamenjajo vsaj polovico opreme, mi pa smo se lotili - menjave zavornega olja.

Set za odzračevanje

Poleg osnovnega orodja je za to opravilo nujno potreben set za odzračevanje zavor. Set za Magura zavore ni enak tistemu, ki ga uporabljamo za odzračevanje Shimanovih zavor. Seveda ga je mogoče kupiti, a kaj ko si še bolj "imenitnega" lahko izdelamo sami.

V vsaki bolje založeni lekarni je za drobiž mogoče kupiti par injekcijskih brizg. Le te naj bodo primerne velikosti (25 - 50 ml). Prav tako je zelo enostavno priti do prozorne PVC cevke z notranjim premerom 3mm. Na začetku omenjeno olje Magura Royal Blood imajo praktično v vsaki kolesarski trgovini. Prav nam bo prišel še distančnik za odzračevanje, v ta namen lahko uporabimo tudi tistega od Shimana. Malo bolj se lahko zaplete pri najmanjšemu, a vsekakor najpomembnejšemu delu, to je adapter za polnjenje Magura zavor. Na eni strani ima "smrekico", na katero nataknemo cevko, na drugi pa M6 navoj, ki ga uvijemo v odzračevalni vijak na zavorni čeljusti.

Brizgo, ki jo nameravamo vstaviti v odprtino rezervoarja na zavorni ročki, pri vrhu prevrtamo s tankim svedrom, da se bo pri polnjenju zrak lahko umikal višku olja. PVC cevko na enem koncu nataknemo na smrekico M6 adapterja, na drugem pa na brizgo, ki smo jo predhodno prevrtali. In se lotimo dela....

Potrebno orodje

  • set za odzračevanje
  • imbus ključ 2mm
  • imbus ključ 2,5mm
  • imbus ključ 5mm
  • viličasti ključ 8mm
  • orodje za stiskanje zavornih batkov ali večji izvijač

Postopek

Z imbus ključem 5mm popustimo vijak, s katerim  je na krmilo pritrjena zavorna ročica. Ročico je potrebno obrniti v vodoraven položaj, tako da bo v odzračevalnem ventilu nameščena brizga stala pokončno. Da bomo zavorno ročico lahko obrnili, bo morda potrebno zrahljati tudi ročico menjalnika. Ko je zavorna ročica obrnjena v horizontalen položaj, jo narahlo privijemo.

Odstranimo kolo in s pomočjo orodja za stiskanje zavornih batov ali večjega izvijača do konca razmaknemo zavorna bata. Tega ne počnemo nikoli,  ne da bi bili v čeljusti zavorni ploščici!  Če obstoječi ploščici še nista do konca obrabljeni in ju nameravamo le očistiti ter ponovno uporabiti, velja biti pri tem opravilu pazljivejši. Najbolj priporočljivo je, da še uporabni ploščici vzamemo iz čeljusti in ju zamenjamo s starima, neuporabnima, še predno začnemo s potiskanjem batkov v osnovni položaj. Ne glede na orodje, s katerim to počnemo, obstaja velika verjetnost, da ploščice med stiskanjem mehansko tako poškodujemo, da ne bodo več uporabne. Ko sta bata v osnovnem položaju, mednju  vstavimo distančnik in nekajkrat stisnemo zavorno ročico, da bata distančnik stisneta. Še bolje pa bo, če z uporabo elastike distančniku onemogočimo, da bi se med polnjenjem izmuznil iz čeljusti.

Sedaj bolj kot ne do vrha napolnimo s cevko in adapterjem "opremljeno" brizgo z Magura Royal Blood oljem. To storimo tako, da cevko in adapter potopimo v olje in ga vsesamo v brizgo. V olju ne sme biti prisotnih zračnih mehurčkov.

Z imbus ključem 5mm odvijemo odzračevalni vijak na zavorni čeljusti in na to mesto z 8mm viličastim ključem privijemo M6 adapter. Pri roki imejmo čisto krpo, da z njo obrišemo olje, ki ga bo med opisanim postopkom gotovo nekaj priteklo iz zavornega sistema.

Na zavorni ročici s pomočjo imbus ključa 2,5mm z rahlim obratom odstranimo odzračevalni čep. Pokrova rezervoarja ne odstranjujemo. V odprtino, kjer se je predhodno nahajal odzračevalni čep, pazljivo potisnemo prosto injekcijsko brizgo.

Sedaj je napočil trenutek, ko lahko pričnemo s stiskanjem na zavorno čeljust pritrjene brizge. Medtem ko potiskamo sveže olje v zavorni sistem, se brizga na ročici polne s starim, izrabljenim oljem.  Ker ima tik pod vrhom že omenjeno odprtinico za zrak, se le ta dvigajočemu olju lahko umika. Seveda med iztisnjenim oljem opazimo tudi zračne mehurčke. Če je olje, ki se je  nabralo v zgornji brizgi temnejše barve, ga je nujno zavreči. Brizgo potegnemo iz odprtine, jo spraznimo in vrnemo nazaj na svoje mesto. S krpo obrišemo olje, ki je medtem steklo iz sistema in nadaljujemo z dovajanjem svežega olja.

Ko je zavorni sistem napolnjen s svežim oljem, s polnilno brizgo na zavorni čeljusti olje previdno vsrkajte.  Predno začnete z vsrkavanjem se prepričajte, da je v brizgi na zavorni ročici dovolj olja. V nasprotnem primeru lahko vsrkate zrak, kar pa je vsekakor navzkriž z namenom opisanega postopka. Z izmeničnim stiskanjem in vsrkavanjem nadaljujemo toliko časa, da v olju ne opazimo več nobenega zračnega mehurčka. Za vsak slučaj še nekajkrat  stisnemo zavorno ročico, tako da res z gotovostjo preženemo še najmanjši mehurček, ki je morebiti obtičal v zavornem sistemu.

Medtem, ko potegnemo brizgo iz rezervoarja na ročici, s prstom pokrivamo odprtinico za zrak. S tem preprečimo olju, da bi izteklo iz brizge. V odprtino vstavimo odzračevalni čep in ga s prosto roko enostavno potisnemo v ležišče. S krpo natančno obrišemo presežek olja, ki je iztekel med odstranjevanjem brizge.

Sedaj je na vrsti odstranjevanje injekcijske brizge, pritrjene na zavorno čeljust. V prvem poskusu nam je med tem opravilom iz sistem stekla dobršna količina olja. Temu se je možno precej elegantno izogniti tako, da čeljust do konca odvijemo iz nosilca, jo dvignemo na nivo zavorne ročice in šele sedaj z viličastim ključem 8mm odvijemo M6 adapter ter odstranimo brizgo. V odprtino vrnemo odzračevalni vijak in ga z imbus ključem 5mm s pomočjo navornega ključa privijemo s priporočenim navorom 2,5Nm. Viška olja, ki je ostal v injekcijskih brizgah ne vračamo v embalažo s svežim oljem.

Distančnik vzamemo iz čeljusti,  ki jih tako kot tudi ostale mastne dele dobro očistimo. To najbolje opravimo s pomočjo sredstva za čiščenje zavornih diskov v razpršilu ali izopropanolom. Očiščene čeljusti z imbus ključem 5mm s pomočjo navornega ključa pritrdimo na okvir, priporočeni navor je 6Nm. Vstavimo zavorne ploščice in jih z imbus ključem 2mm privijemo z varovalnim vijakom. Priporočeni navor je 1Nm.

Preostane nam le še to, da na svoje mesto vrnemo obročnik in se lotimo finih nastavitev zavor, kot je opisano v sestavku Menjava zavornih ploščic. Za konec le še to - odpadnega olja ne zlivamo v odtoke ampak ga zbiramo v za to namenjeni posodi. Ko jo napolnimo, jo odpeljemo v center za ravnanje z odpadki.

  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika