16. september 2016
Po navadi so vilice gorskega kolesa njegov najdražji del. Zato velja biti pri njihovi menjavi še posebej pozoren. Najbolj kočljiv del je vsekakor krajšanje krmilne cevi. Po desetih sezonah so moje stare Marzochi vilice začele spuščati olje. Tudi v primeru, da bi še obstajali rezervni deli za tako stare vilice, bi bila menjava kartuše bolj kot ne nesmiselna. Zaradi uporabe 200 milimeterskega rotorja in posledično velikih obremenitev, so vilice postale že precej ohlapne.
Potrebno orodje
• imbus ključ 5mm
Kolo vpnemo v stojalo in odstranimo sprednje kolo. S starih vilic odvijemo zavorne čeljusti. Med zavorne ploščice je priporočljivo vstaviti plastični distančnik. Ta bo preprečil, da bi bata izstopila iz svojega ležišča, če bi pomotoma stisnili zavorno ročico. Najprej z imbus ključem odvijemo vijak, ki je privit v zvezdo in drži skupaj celoten krmilni sklop. Nato odvijemo še oba vijaka, s katerima je krmilna opora (fajfa) pritrjena na krmilno cev. Če hkrati ne bomo menjali tudi krmila poskrbimo, da med popravilom ne bo opletalo, ali viselo na pletenicah. V ta namen ga z močnejšo vezico pritrdimo na zgornjo cev okvirja. Odstranimo morebitne distančnike in pokrov ležaja ter izvlečemo vilice. Na koncu, v kolikor gre za klasični krmilni sklop, odstranimo še tesnilne podložke, zgornji konus in venčka s kroglicami. Če je stari krmilni ležaj dobro služil in je nepoškodovan, ga nima smisla menjati. Zato vse odstranjene dele dobro očistimo. Prav tako očistimo tudi zgornjo in spodnjo šalico.
Malo več potrpežljivosti zahteva odstranitev spodnjega konusa, ki je po navadi precej na tesno nasajen na spodnji del krmilne cevi. Razrahljamo ga tako, da med konus in krono vilic pazljivo zabijamo rezilo olfa noža. Seveda slednje, ko bo odslužilo svojemu namenu ne bo več uporabno. Ko je konus odstopil od krone do te mere, da v režo lahko vtaknemo manjši ploščati izvijač, z le tem dokončamo delo. Ves čas pazimo, da ne poškodujemo konusa.
Očiščen konus je potrebno nasaditi na krmilno cev novih vilic. Na spodnjem delu je krmilna cev odebeljena, da bi bil stik s konusom kar se da tesen. Ker po konusu ne gre ravno nabijati s kladivom, ga je priporočljivo segreti nad odprtim plamenom. Dobro ogret bo kar sam padel na zanj namenjeno mesto.
Potrebno orodje
• primež
• listnata žaga
Da bi določili kje je potrebno odrezati cev, je krmilni sklop najbolje sestaviti. Namastimo šalice in vanje namestimo venčke s kroglicami. Pazimo na to, da sta obrnjena s kroglicami proti notranjosti. Krmilni sklop sestavimo natančno tako, kot je bil predno smo ga vzeli narazen. Nikar ne pozabimo tesnilnih podložk.
Sedaj smo pri najbolj kočljivem delu - določiti je namreč potrebno, kako dolga naj bo krmilna cev. Oziroma, kje jo bomo skrajšali. Smiselno je pustiti nekaj daljšo krmilno cev in pod fajfo namestiti kak distančnik ali dva več. Če se kasneje izkaže, da je krmilo previsoko, lahko krmilno cev še enkrat skrajšamo. Če pa bo prenizko...
Ko smo vse zložili skupaj, na cevi zarišemo do kod sega vrh fajfe. Cev je potrebno odrezati 2-3 milimetre pod risom, kar zagotavlja dovolj prostora za stiskanje krmilnega sklopa. Uniorjevo rezilno vodilo 1604/2 zagotavlja raven in natančen rez krmilnih cevi – tako dimenzij 1” kot 1 1/8”. Vilice vpnemo v rezilno vodilo tako, da je njegova odprtina natančno nad mestom, kjer bomo krajšali cev. Rahlo privijemo vijak, rezilno vodilo skupaj s pritrjenimi vilicami vpnemo v primež na delovni mizi in odžagamo višek cevi. Rez zgladimo s pilo.
Potrebno orodje
• navorni ključ
• imbus ključ 5mm
S pomočjo orodja za montažo zvezde (Unior 1682/4) namestimo matico v obliki zvezde v notranjost krmilne cevi in sicer pod pravim kotom, na natančno določeno globino. Orodje za montažo zvezde ima na enem koncu obliko vijaka, na katerega privijemo zvezdo. S kladivom jo zabijemo v cev, dokler širši del orodja ne nasede na vrh krmilne cevi. Sedaj dokončno sestavimo krmilni sklop. Ko so vsi deli na svojem mestu, pazljivo privijemo zgornji vijak v zvezdo. Ne smemo ga priviti premočno, saj morajo biti vilice levo-desno prosto gibljive, ne sme pa biti krmilni sklop ohlapen. Na koncu s pomočjo navornega ključa (5 Nm) pritrdimo nosilec krmila.