Menjava SPD zatičev

18. januar 2024

Obstaja več različnih standardov vpenjajnja. Najpogosteje je v uporabi SPD standard (Shimano Pedaling Dynamics), vedno več se uporablja tudi Match Technology system, ki so ga razvili pri podjetju  CrankBrothers. Po navadi se zatiči nahajajo v paketu z novimi pedali, v tem primeru razglabljanja o kompatibilnosti s pedali ne bodo potrebna. Če pa jih kupujete ločeno kot rezervni del, malo pazljivosti ne bo odveč...

Uvod

Proti koncu lanske sezone sem sklenil stare, že pošteno ponošene »fajftenke« zamenjati z novimi kolesarskimi čevlji. Ker od nekdaj uporabljam izključno pedala z vpenjanjem, je bilo potrebno vsakega od novih čevljev najprej opremiti z zatičem (ploščicami), ki omogoča da podplat kolesarskega čevlja in pedal »postaneta eno«. Ker se starim čevljem nisem nameraval v popolnosti odreči, prestavitev zatičev na nove čevlje ni bila opcija. Malo sem pobrskal med rezervnimi deli in hitro našel rabljene a nepoškodovane zatiče, na prvi pogled povsem enake onim, ki sem jih do nedavnega uporabljal. Namestil sem jih na nove čevlje, že na prvi vožnji pa sem bil deležen nemalo težav. Za to, da sta se čevelj in pedal »znašla v stiku« sem potreboval vsaj petkrat več časa kot običajno. Prav tako je bilo močno oteženo »osvobajanje« čevlja s pedal. V tolažbo mi je bil stari nauk, da vaja dela mojstra in bo vsakič bolje, pa ni bilo tako. Končno sem pomislil, da je s prastarimi, na pogled brezhibnimi zatiči gotovo nekaj narobe. In res je bilo!

98A, SM-SH51, SM-SH56...

Za razliko od aktualnih zatičev, je na njih vtisnjena oznaka 98A. Z malo brskanja po spletu sem prišel do podatka, da gre za izdelek tajvanskega podjetja Wellgo, sicer znanega proizvajalca kolesarskih pedal, ki naj bi bil popolnoma kompatibilen s Shimano SPD sistemom. In spoznanja, da še zdaleč nisem edini s podobnimi težavami. Originalni Shimano zatiči imajo oznake bodisi SM-SH51 ali SM-SH56. Na prvi pogled med obema modeloma razen v barvi ni razlik. Model SM-SH51 je namreč črne barve, medtem ko je model SM-SH56 srebrn. V resnici pa med modeloma obstaja pomembna razlika, in sicer v številu smeri gibanja stopala, pri katerih se zatič sprosti s pedala. Kot sem že uvodoma omenil, novi zatiči po navadi prispejo v kompletu z novimi pedali. Na splošno pri Shimanu model SM-SH56 »zapakirajo« skupaj z bolj »mestnimi« in pedali »vstopnega razreda«, model SM-SH51 pa združijo z »off-road« pedali, tistimi za naprednejše uporabnike. V obeh primerih v navodilih navedejo drugi model kot alternativo.

SM-SH56 (multi release) zatiči SH56 omogočajo večsmerno sproščanje. Čevelj s pedala lahko sprostite s potiskanjem pete bodisi navzven ali navznoter, lahko pa tudi s vlečenjem navzgor. Poleg tega zatiči SH56 dovoljujejo kar precej rotacije čevlja na pedalih. Zatiči SM-SH51 (single release) pa dovoljujejo izključno enosmerno sprostitev. Pomeni, da lahko s pedala izstopite samo tako, da peto potisnete bodisi navzven ali navznoter. Na vprašanje, kateri od obeh modelov je boljši ni enoznačnega odgovora.  Na odločitev naj vpliva predvsem to, kako samozavestni ste pri »vpeti« vožnji in pa to, koliko vam pri lastnem načinu vožnje pomeni dober »oprijem«. Za vožnjo po tehnično zahtevnejših terenih, zlasti po brezpotjih, je lahko več kotov odpiranja slabost, saj obstaja velika verjetnost, da se boste odpeli ravno takrat, ko tega ne boste želeli. Marsikateri neprijetnosti pa se lahko ne glede na model zatičev izognemo s pravilno nastavitvijo napetosti vzmeti SPD mehanizma na pedalih.

Montaža

Potrebno orodje:

  • imbus ključ 4mm
  • navorni ključ

Na podplatu vsakega SPD kompatibilnega kolesarskega čevlja, na sprednji tretjini najdemo dve vzporedni reži, pod njima pa pomično ploščico s po dvema paroma lukenj z vrezanim navojem. Zatič postavimo nad pomično ploščico tako, da je reža zatiča neposredno nad bodisi sprednjim ali zadnjim parom lukenj. Pozorni moramo biti na orientacijo zatiča. Vtisnjen model zatiča in puščica nad njim morata biti na vidni strani, narebren mora priti v stik s podplatom. Na sprednjem delu ima zatič vtisnjeno puščico, ta naj kaže proti prstom. V režo zatiča namestimo podložko z dvema odprtinama tako, da so »pobrani« notranji robovi obrnjeni navzgor. Glava pritrjenega vijaka bo le v tem primeru lepo poravnana z zgornjo ploskvijo zatiča. Sedaj namestimo par priloženih vijakov in jih z imbus ključem nežno privijemo. Sprva jih privijemo le toliko, da zatič ostane gibljiv. Pred dokončnim privijačenjem je potrebno natančno nastaviti položaj zatiča.

Pomična ploščica z dvema paroma lukenj omogoča veliko svobode pri izbiri položaja zatiča v smeri naprej-nazaj, v smeri levo-desno pa zato skrbi razlika v velikosti reže zatiča in podložke z dvema odprtinama za vijak. Da bi bil prenos moči s kolesarjevih nog na gonilke optimalen, mora biti zatič nameščen neposredno pod oblazinjenim delom podplata med prsti in stopalnim lokom. Pozorni moramo biti, da je zatič na obeh straneh enako oddaljen od roba čevlja. In končno,  pomembna je tudi usmeritev zatiča. Ta naj bo v izogib bolečinam v kolenih čim bolj vzporedna z osjo čevlja. Ko smo končno prepričani o pravilnem položaju zatiča, vijaka privijemo z navornim ključem. Shimano priporoča navor 5-6 Nm. Če nismo povsem prepričani o pravilnem položaju zatičev, se na tej stopnji skušajmo izogniti lepilu za navoje (thread-lock). Počakajmo raje »povratne informacije« s testne vožnje in to storimo šele po res dokončni nastavitvi.

 

  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika