Menjava potopne sedežne opore

05. december 2021

Razlogi za menjavo potopne opore so lahko različni, a slejkoprej je glavni motiv želja po več hoda (travel). Pri dolžini hoda načeloma velja »več je bolje«. Z nekaj omejitvami, seveda. Predno se odločite za nakup potopne sedežne opore, je nujno preveriti naslednje:

Notranji premer sedežne cevi

Pri novejših kolesih je notranji premer sedežne cevi standardiziran in znaša bodisi 30,9mm, 31,6 mm ali 34,9 mm. Posledično tudi proizvajalci sedežnih opor ponujajo svoje izdelke z enakimi premeri. Za starejša kolesa z notranjim premerom sedežne cevi 27,2 mm je izbira potopnih opor precej manjša.

Razvod bovdnov (routing)

Ko izberemo pravi premer sedežne opore, preverimo način razpeljave bovdnov po okvirju kolesa. Zadeva je preprosta, saj obstajata le dve možnosti - zunanja ali notranja  oz. „stealth“. Funkcionalno gre za povsem enaki opciji, le da je Stealth verzija privlačnejša za oko. Seveda si notranji razvod bovdnov lahko privoščimo le, če so to predvideli izdelovalci okvirja. Slednji mora Imeti namreč pripravljene odprtine.

Sprednji menjalnik:  da/ne

Če imate kolo s sprednjim menjalnikom, bodite pozorni na tip ročice daljinskega upravljalnika. Ker je uporaba zgolj zadnjega menjalnika pri gorskih kolesih postala standard, se je na levi strani krmila pod zavorno ročico pojavil prazen prostor. Večina potopnih opor je danes opremljena z ročico, ki jo namestimo na mesto, kjer je bila pri starejših kolesih prestavna ročica sprednjega menjalnika. Taka ročica seveda za kolesa s sprednjim menjalnikom ni primerna. RockShox za taka kolesa še vedno ponuja potopne opore Reverb z ročico »plunger«.

Dolžina hoda (travel)

Izračun največje možne dolžine hoda ni tako zahteven, kot je morda videti. Na vsak način pa moramo upoštevati naslednje razdalje:

A - vozna višina

Da bi izračunali maksimalno dolžino hoda, najprej izmerimo »vozno višino« (ride height). To je razdalja med vrhom sedežne objemke (seat clamp) in središčem vodil sedeža (seat rail), ko je le ta v optimalnem položaju za vožnjo.

B - »stack« sedežne opore

Sedaj preverimo še takozvano »stack« višino sedežne opore. (foto) Stack je minimalna razdalje od spodnjega roba »ovratnika« (collar) potopne opore pa do središča vodil sedeža (seat rail), ko je potopna opora v najnižjem položaju. Če tega podatka ne dobimo od proizvajalca potopne opore, ga lahko izmerimo. Višine »stacka« za najpogosteje  prodajane potopne opore najdete na enduro-mtb.com.

S podatkov o vozni višini in »stacku« sedežne opore lahko izračunamo maksimalno dolžino hoda sedežne opore:

maksimalen hod potopne opore = A – B

Za »vajo« smo premerili tri precej različne tipe koles:

enduro: Rose, Uncle Jimbo 27,5" 2015, velikost okvirja L

  • vozna višina = 285mm
  • stack opore = 55mm (ascend)
  • hod = 230mm

trail: Scout 275, 27,5" 2017, velikost okvirja M

  • vozna višina = 315mm
  • stack opore = 67mm (reverb)
  • hod = 248mm

XC: Ghost SE-9000 26", 2010, velikost okvirja L

  • vozna višina = 180mm
  • stack opore = 67mm (reverb)
  • hod = 113mm

Nauk zgodbe: starejša XC kolesa s položno zgornjo cevjo  imajo vrh sedežne cevi zelo visoko, posledično je vozna višina (razdalja med vrhom sedežne objemke  in središčem vodil sedeža) zelo kratka. Pri nadgradnji takih koles moramo biti še posebej pazljivi, saj bo morda že 100mm hoda preveč.

Da pa stvar le ne bi bila tako preprosta, je nujno preveriti vsaj še par stvari:

C - Razpoložljiva dolžina sedežne cevi

Če te dolžine proizvajalec okvirja ne navaja, jo lahko izmerimo.  To najlaže storimo tako, da dovolj dolgo, klasično sedežno oporo ustreznega premera potisnemo v sedežno cev,  vse dokler se zaradi kakršne koli ovire (namestitev zadnjega vzmetenja, spremenjen kot sedežne cevi ...) ne ustavi. Ko ne gre več naprej, označimo skrajno mesto na opori, izvlečemo oporo in izmerimo dolžino.

D - Maksimalna dolžina potopne opore, potisnjene v sedežno cev

To je dolžina, izmerjena med dnom sedežne opore in spodnjim robom »ovratnika« (collar) potopne opore. Če je ta dožina daljša kot je razpoložljiva dolžina sedežne cevi, velja biti pozoren pri izbiri dolžine hoda.

Primer:

  • Razpoložljiva dolžina sedežne cevi (C): 245mm (Nukeproof Mega  29", 2021 velikost okvirja M)
  • Maksimalna dolžina potopne opore, potisnjene v sedežno cev (D): 269,5mm (RockShox Reverb Steelth 2021, 200mm)

Pomeni, da bo spodnji rob »ovratnika« najmanj 24,5mm nad vrhom sedežne cevi (ob predpostavki, da bo sedežna opora do konca potisnjena v sedežno cev, sicer bo še višje!!! )

Če seštejemo:

  • D - A =                   24,5mm
  • stack =                   67mm (reverb)
  • dolžina hoda =     200mm             

         skupaj                  291,5mm

Če je vsota večja od »vozne višine« (ride height), se bo treba odločiti za potopno oporo z manj hoda.

E - Minimalna dolžina potopne opore, potisnjene v sedežno cev

Podatek o minimalni dolžini potopne opore, potisnjene v sedežno cev je bil pomembnejši v časih, ko so imele potopne opore  hod  100mm in manj. Dogajalo se je, da potopna opora v zgornjem položaju ni dosegla vozne višine.

Na kratko

Izbira pravšnje potopne opore zna biti precej delikatna,  sploh kadar si kanete omisliti oporo z večjo dolžino hoda. Poleg tega, koliko sedežne opore bo gledalo iz sedežne cevi (ko bo le ta v zgornjem položaju), je treba upoštevati še razpoložljivo dolžino sedežne cevi. Vsekakor je pametno opraviti nekaj natančnih izmer, ali pa poiskati pomoč v lokalnem servisu ali trgovini s kolesi. Potopne opore namreč niso najcenejši kos opreme. Več o tehničnih lastnostih najpogosteje  prodajanih potopnih opor najdete na enduro-mtb.com.

Postopek

Potopna opora RockShox Reverb B1 je na starem dobrem Uncle Jimbu šest let služila svojemu namenu, tako rekoč brez napake. Vse kar smo ji lahko očitali, je njen kratek hod. Na zahtevnejših spustih 100mm pač ne zagotavlja dovolj varnosti in smo morali oporo pogosto v celoti »pospraviti« globje v sedežno cev. In jo posledično na vzponih zopet dvigniti. Neprestano dviganje in spuščanje je dodobra načelo bovden daljinskega upravljalnika. Ko nas je opora kljub rednemu odzračevanju daljinskega upravljalnika nekajkrat pustila na cedilu in smo se  več ur vzpenjali s spuščeno oporo, smo se odločili za zamenjavo. Če bi imela stara opora malo več hoda, bi lahko zamenjali le daljinca, tako pa smo se odločili za nov Brand X Ascend XL z 200 milimetri hoda. Ob upoštevanju vseh v uvodu navedenih dejstev, seveda.

Potrebno orodje:

Uporabljeno orodje je odvisno od znamke in tipa potopnih opor, v našem primeru smo potrebovali:

  • Torx T 25
  • Imbus ključi 4mm, 3mm, 2mm
  • Konektor
  • Izolirni trak
  • Škarje za rezanje pletenice in bovdna
  • Navorni ključ

S sedežne opore z imbus 4mm ključem odvijemo sedež in ga odstranimo. Ker obstoječi bovden upravljalnika lahko uporabimo za razvod novega, moramo najprej spojiti prosta konca starega in novega bovdna.

S krmila s Torx T 25 ključem odvijemo ročico upravljalnika. Z levo roko močno stisnemo bovden, z desno pa ročico upravljalnika vrtimo proti sebi toliko časa, da jo ločimo od bovdna. En konec konektorja (»barb connector«, del seta za odzračevanje) privijemo v bovden. Navoj na drugi strani konektorja uvijemo v prosti konec bovdna nove sedežne opore. Pomagamo si lahko z manjšim imbus ključem. Spojeno mesto za vsak slučaj na tanko povijemo z izolirnim trakom.

Zrahljamo zatezno objemko in pazljivo izvlečemo sedežno oporo, pri tem z drugo roko v odprtino okvirja potiskamo bovden toliko časa, da spojeno mesto ne pride iz sedežne cevi. Oziroma vse do takrat, ko novi bovden v celoti ne zavzame mesto starega. Odstranimo izolirni trak, odvijemo konektor in ločimo bovdna. Na stari bovden privijemo odstranjeno ročico.

Brand X Ascend, podobno kot večina ostalih potopnih opor, za razliko od RockShox Reverba ne uporablja hidravličnega upravljalnika, temveč za prenos »impulza« od ročice do sedežne opore uporablja pletenico. Pletenico uvedemo skozi odprtino na ročici in skozi uvodnico z valjem za reguliranje napetosti pletenice. Ročico na rahlo privijemo na krmilo. Predno pletenico potisnemo skozi bovden, na slednjega nataknemo zatesnjeno kapico. Ko pletenica pogleda iz bovdna v sedežni cevi, jo do konca izvlečemo, na bovden pa namestimo še drugo zatesnjeno kapico.

Sedaj določimo, za koliko bo potrebno skrajšati bovden. Sicer nisem prepričan, da je v nadaljevanju opisan potek optimalen, se je pa v našem primeru kar dobro obnesel. Na prosti konec pletenice z imbus ključema 2 in 3mm pritrdimo valjček in ga vstavimo v za to določeno odprtino v aktivatorju na dnu potopne opore. Potopno oporo potisnemo v sedežno cev in jo pritrdimo na vozno višino. Hkrati na krmilni strani izvlečemo bovden.  Odvijemo ročko s krmila in izmerimo, koliko bo bovden potrebno skrajšati, da bi gibanje krmila ostalo neomejeno. Ročico privijemo nazaj na krmilo in izvlečemo sedežno oporo. Snamemo valjček iz aktivatorja in ga odvijemo s pletenice. Pletenico na strani ročice izvlečemo iz bovdna v tolikšni meri, da je ne bomo prerezali med krajšanjem bovdna. Za predhodno izmerjeno dožino s škarjami skrajšamo bovden. Če se je odprtina med rezanjem deformirala, jo z uporabo koničastega predmeta popravimo.  Sedaj pletenico do konca potegnemo iz sedežne cevi in na odrezani konec bovdna vrnemo zatesnjeno kapico.

V odprtino aktivatorja vstavimo valjček in skozenj napeljemo pletenico. Vrh bovdna s kapico namestimo v ležišče na dnu aktivatorja in napnemo pletenico, kolikor je to s prosto roko mogoče. S pomočjo imbus ključev 2 in 3mm fiksiramo valjček na pletenico. Pri tem opravilu dodaten par rok vsekakor ne bo odveč.  Pletenico s škarjami primerno prikrajšamo in zaščitimo vrh z aluminijasto kapico.

Spodnji del cevi sedežne opore namažemo z Motorex White Grease - ta onemogoča, da bi se zunanji del sedežne opore pomikal globje v notranjost cevi okvirja. Sedežno oporo namestimo v okvir, medtem ko jo potiskamo v okvir, na drugi strani bovden pazljivo vlečemo iz okvirja.

Pritrdimo objemko sedežne opore z navornim ključem. Uporabimo navor, kot ga predpisuje proizvajalec okvirja, nikakor pa ne več kot 6,7Nm!!!! Če uporabimo prevelik navor, se lahko deformira zunanja cev sedežne opore, ta ustvari pritisk na notranjo cev in ji prepreči, da bi se gibala gor/dol. Sedež privijemo na svoje mesto in ga pritrdimo z navornim ključem (8-10 Nm). Z imbus ključem 3mm privijemo ročico upravljalnika. Končno, testiramo delovanje opore. Pritisnemo na ročico, z drugo roko pa potisnemo sedež navzdol.

Sedež mora ostati v spodnjem položaju. Če se sedež  sam od sebe vrne v zgornji položaj pomeni, da je pletenica preveč napeta. In obratno, če se sedež kljub pritisku na ročico ne vrne v zgornji položaj je to znak, da pletenica ni napeta dovolj.  Napetost pletenice lahko spreminjamo s pomočjo valja za reguliranje napetosti pletenice.

 

 

 

 

 

  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika